Friday 30 November 2012

Anak Menangis - apa harus saya lakukan?

Jangan panic bila baby menangis, ada byk petua untuk memujuk si kecil tapi cara ini x berkesan untuk semua baby..Baby pon ader mood juga..So mommies try to conscious your own baby slowly ok.

Selimutkan dia dan peluk dengan rapi 
Ada Baby yg suka di peluk atau dibedung kerana rasa secure macam dalam rahim ibu. Ada jugak yang tidak suka dibedung kerana menyesakkan dan lebih sukakan cara lain untuk ditenteramkan seperti dibuai atau dinyanyikan.

Dapatkan ritma yang teratur 
Dalam rahim, bayi anda boleh mendengar denyutan jantung anda: itu satu sebab bayi masih suka dipeluk rapi. Anda boleh cuba memainkan muzik yang lembut atau menyanyi senandung buaian.

Buai-buaikan bayi 
Kebanyakan bayi suka dibuai perlahan, Sambil berjalan, duduk atau berdiri..JANGAN menggoncang baby anda dengan kuat kerana boleh mencederakan organ dalaman dia.

Urut belakang atau perot
Cuba urut/gosok belakang atau perut bayi dengan perlahan. Kalau kembong cuba menyusukan dia dalam posisi tegak dan burp kan dia selepas penyusuan dengan menyandarkan dia di bahu anda. Bayi yang menghidap kolik kadangkala terasa reda jika perut mereka digosok.

Biarkan dia menghisap sesuatu 
Bagi setengah bayi baru lahir, dorongan untuk menghisap amat kuat dengan menghisap puting atau jari (yang bersih). "Hisapan penyelesa" boleh maintain heartbeat baby, selesakan perut dan membantu bayi anda bertenang. 

Jangan menaruh harapan yang terlalu tinggi terhadap diri anda 
If your baby refuse your effort to persuade them, then it will make you pressure!!
Ibubapa sering menyalahkan diri sendiri, merasakan yang ketidakcekapan mereka sebagai ibubapalah yang menyebabkan tangisan itu, tetapi ini bukan hakikatnya.

Jika anda sudah pasti keperluan bayi anda telah dipenuhi, dan tiada perkara fizikal yang menyebabkan bayi anda menangis, dan jika anda telah mencuba segalanya untuk menenangkannya tetapi tidak berhasil, sudah tiba masanya anda menjaga diri sendiri supaya anda tidak tertewas. Antara cadangan nya:-

Tarik nafas panjang. 

• Letakkan bayi anda di satu tempat buat sementara dan biarkan dia menangis untuk seketika tanpa didengari oleh anda. (keluar minum air sekejap ke)

• Mainkan muzik yang nyaman dan relakslah sendiri untuk 10 minit. 

• Panggil kawan atau 
saudara untuk mendapatkan sokongan. Berehatlah buat sementara dan biarlah orang lain menjaga bayi anda untuk sekejap. 

• Berbincanglah dengan doktor dan kumpulan sokongan dan kumpulan ibu-
dan-bayi to converse the problem.


• Ingatkan diri anda bahawa bayi anda tiada mempunyai sebarang masalah dan tangisan itu tidak akan mencederakan dia. Cuba terima kenyataan yang anda mempunyai bayi yang banyak menangis supaya anda tidak tercari-cari sebab tangisan itu dan menyalahkan diri anda, atau melakukan pelbagai rawatan yang tidak berkesan. 

• Ingatkan diri anda bahawa ini fasa sementara dan akan berlalu. 

Menjadi ibu atau bapa bayi baru lahir merupakan tugas yang berat. Malah lebih berat jika mempunyai bayi yg suke menangis.

Dapatkan bantuan dan sokongan apabila anda memerlukannya, jangan menunggu sampai masalah itu menjadi teruk.Sabar dan bertenanglah dengan mengingatkan diri bahawa setiap hari, apabila bayi semakin membesar.

Dia akan mempelajari cara-cara baru untuk berkomunikasi keperluan dia kepada anda. Dengan perlahan, apabila dia mula berbuat demikian, tangisan itu akan berhenti. 

No comments:

Post a Comment